ADVIESVAARDIGHEDEN
Steeds meer gaan staffunctionarissen, beleidsmedewerkers, accountant-managers en opleidingsfunctionarissen vraaggericht te werk. Inspelen op vragen van managers en afdelingen betekent een andere rol dan het ontwikkelen van een eigen aanbod, los van een vraag of behoefte.
Adviseren is vooral een kwestie van de goede vragen stellen. Een adviestraject heeft een min of meer vast verloop en dat is tevens de leidraad voor de twee-daagse training. De training is een maatwerk-training; dat betekent dat onderstaande nader wordt ingevuld in overleg met betrokkenen uit uw organisatie.
Training adviesvaardigheden
De tweedaagse training is een in-company maatwerk-training.
Adviseren is vooral een kwestie van de goede vragen stellen. Het programma
volgt de fasen in het adviestraject:
Het programma volgt de fasen in het adviestraject:
1. Vaststellen van de klantvraag. Communicatieve vaardigheden en de vier verschillende interactie-niveau's: inhoud, procedure, interactie en gevoelens.
2. Diagnose. Verzamelen van informatie en analyseren.
3. Advies uitbrengen. Probleemdefinitie delen met opdrachtgever en presenteren van plan van aanpak.
4. Implementatie. Rol van de adviseur, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Omgaan met weerstanden
5. Evaluatie. De inhoud en onderlinge samenwerking bespreken. Kijken naar mogelijke toekomstige vragen.
Na afloop van de training hebben de deelnemers inzicht in de diverse fasen van het adviestraject en kunnen effectief inspelen op vragen en behoeften in de eigen organisatie of van klanten van uw organisatie